De bouwsector staat voor een grote uitdaging: het verminderen van de CO2-uitstoot. Heeft u daar al stappen in gezet? Een van de kansen om uw CO2-footprint te verlagen ligt in duurzaam transport. In dit artikel geven wij u vijf tips voor het emissieloos uitvoeren van zwaar transport.
Duurzaam transport is belangrijk omdat het helpt de milieu-impact te verminderen en bijdraagt aan een betere toekomst. Voor bouwbedrijven betekent dit ook een concurrentievoordeel. Door nu al over te stappen op emissievrij transport, blijft u voorop lopen en voldoet u aan toekomstige wet- en regelgeving.
Er zijn grofweg drie redenen om te kiezen voor emissievrij transport:
Gedreven door het Klimaatakkoord, het Schone Lucht Akkoord en de Aanpak Stikstof wordt de wet- en regelgeving voor zowel de transport als de bouw aangescherpt. Voor de transportsector is het doel om tussen 2025 en 2029 een gemiddelde daling van 15% in uitstoot van vrachtwagens te realiseren. Vanaf 2030 moeten vrachtwagens gemiddeld 30% minder CO2 gaan uitstoten.
15 Nederlandse gemeenten hebben momenteel een milieuzone voor dieselvrachtauto’s. Vanaf 1 januari 2025 komen er meer beperkingen. Dan voeren minimaal 30 gemeentes in Nederland zero-emissiezones in voor vrachtwagens en bestelauto’s. Vracht- en bestelauto’s in de zero-emissiezones moeten volledig uitstootvrij zijn. Voor een aantal categorieën is er een overgangsregeling tot 2030. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website Milieuzones in Nederland.
In het najaar van 2023 tekenden 45 partijen het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). Branche- en netwerkorganisaties in de bouw, waterschappen, provincies, gemeenten, grote opdrachtgevers en ministeries willen de komende jaren de bouw schoner, gezonder en stiller maken. Er zijn verschillende subsidiemogelijkheden en er is een routekaart gemaakt met acties en maatregelen. Ook geven Rijkswaterstaat, ProRail en het Rijksvastgoedbedrijf emissiearme bouwprojecten een impuls via hun aanbestedingen.
De overstap naar emissieloos transport kan voelen als een flinke drempel. Het vraagt om andere investeringen en een nieuwe manier van werken. Maar deze verandering is zeker haalbaar en het is juist belangrijk om nu de eerste stappen te zetten zodat u niet achteraan loopt. We hebben vijf tips voor u om uw voordeel mee te doen.
Op de korte termijn krijgt u te maken met hogere investeringskosten dan bij traditioneel transport. Op de lange termijn kan emissievrij transport kosten besparen door lagere energiekosten en minder onderhoud. Zeker als u bedenkt dat de dieselprijzen zullen stijgen de komende jaren door overheidsmaatregelen.
Daar komt bij dat de regelgeving rondom emissie-uitstoot steeds minder vrijblijvend wordt. Vroeg of laat wordt u gedwongen een overstap te maken. Het spreiden van investeringen kan een slimme tactiek zijn om ervoor te zorgen dat u niet alle kosten in één keer hoeft te maken.
Er zijn verschillende subsidies beschikbaar voor bedrijven die investeren in duurzame technologieën. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kan u daarover informeren. Of neem een kijkje op de website Op weg naar SEB. Daar vindt u informatie over de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB).
Er is al heel veel mogelijk. Natuurlijk, wij merken ook dat het pionieren is en soms kost het tijd om tot de juiste oplossingen te komen. Maar laat u niet te makkelijk uit het veld slaan.
Om een voorbeeld te geven: tijdens de Arnhem Electricity Week demonstreerden we wat er nu al kan. Koninklijke Van Twist plaatste een biogasgenerator waarmee de accu’s van Qpower geladen werden. De accu’s voorzagen op hun beurt de laadpalen van Floading Energy Infra stroom. Daarmee werd de elektrische truck van Durabilis Transport geladen. Op deze manier kunt u groen rijden en heeft u geen last van netcongestie.
Durabilis Transport maakt gebruik van de laatste technologieën en kan het transport van zwaar materiaal en materieel voor u verzorgen. Neem contact op voor de mogelijkheden, of bel direct met Marco: 06 – 45 59 35 48.
Elektrisch rijden vraagt om een andere manier van plannen. U moet rekening houden met de actieradius en de oplaadmogelijkheden. Is het nodig om onderweg op te laden, dan kost dat meer tijd dan de wagen voltanken. Wij merken zelf dat deze nieuwe manier van plannen ons uitdaagt om efficiënter te werken en slimme oplossingen te bedenken.
Het loont om op dit gebied de samenwerking te zoeken. Een BouwHub is hier een voorbeeld van. Dat is een logistiek knooppunt waar bouwstromen van verschillende toeleveranciers samenkomen. Met als doel om diverse bouwmaterialen te bundelen en zo tot een efficiënt transport met een betere beladingsgraad te komen.
De betonnen elementen voor de dijkversterking aan de Rijnkade in Arnhem worden geproduceerd door Bosch Beton uit Barneveld. Vanaf Barneveld zijn ze door een elektrische vrachtwagen naar de waterhub vervoerd en per boot bij het project afgeleverd. Dat scheelt een hoop transportbewegingen door de Arnhemse binnenstad en dus ook CO2-uitstoot én geluidsoverlast.
In opdracht van Waterschap Rijn en IJssel en Gemeente Arnhem voert bouwcombinatie Samen (bestaande uit de aannemers Ballast-Nedam, Hakkers en G. van der Ven) dit project uit met een focus op een emissieloze bouwplaats. Bijna alle werkzaamheden worden uitgevoerd met elektrisch materieel.
Helaas betekent emissieloos transport meer dan het aanschaffen van een elektrisch voertuig. Uw hele organisatie moet erop aangepast worden. Van de logistieke planning tot het financieringsmodel en van de laadinfrastructuur tot het opleiden van chauffeurs om veilig en efficiënt te rijden. Met de juiste partners kunt u deze uitdagingen aangaan en hoeft u niet steeds het wiel zelf uit te vinden.
Wilt u de eerste stappen zetten naar duurzaam zwaar transport? Durabilis Transport neemt emissievrij transport van zwaar materiaal en materieel voor u uit handen. Neem contact op voor de mogelijkheden, of bel direct met Marco: 06 – 45 59 35 48.